09/01/2017

Είναι δυνατή μία σοβαρή παρουσία στο Διαδίκτυο δωρεάν; Και ναι και όχι

Πάσχουμε από πολλές ανίατες ασθένειες: αυτήν των συνεχών πειραματισμών, αυτήν των συνεχών βελτιστοποιήσεων, αυτήν της συνεχούς εξέλιξης, αυτήν της τελειομανίας. Δεν μένουμε ποτέ «στάσιμοι», Γιατί να το κάνουμε άλλωστε αφού η τεχνολογία καλπάζει και μας συναρπάζει; Έτσι και στην διαδικτυακή μας παρουσία το ζητούμενο ήταν από καιρό η ανανέωση. Τα δεδομένα του Internet όταν ξεκίνησε το digitalliving.gr ήταν πολύ διαφορετικά, πολύ πιο πρωτόγονα αν θέλετε. Σήμερα υπάρχουν κάποιες σχεδόν «αδιαπραγμάτευτες» απαιτήσεις που πρέπει να τηρούνται αν θέλει κάποιος να έχει μία αξιοπρεπή παρουσία στο Διαδίκτυο. Πρώτα από όλα, πρέπει το περιεχόμενο να ανταποκρίνεται πλήρως, δυναμικά και ικανοποιητικά στην χρήση από smartphone, ταμπλετόφωνα, ταμπλέτες και υπολογιστικές συσκευές 2 σε 1, και όλα αυτά επιπρόσθετα από τα παραδοσιακά PC. Έπειτα η ασφαλής επικοινωνία μέσω SSL και HTTPS (το γνωστό πράσινο λουκετάκι στην γραμμή της διεύθυνσης) «εξασφαλίζει» ότι η επικοινωνία είναι αυτή που αναφέρεται και όχι το site κάποιου χακερά στην Κίνα. Πίσω από αυτές τις δύο βασικές απαιτήσεις υπάρχει μία σειρά τεχνολογιών που υποστηρίζουν την εύρυθμη λειτουργία ενός δικτυακού τόπου και γενικότερα μίας διαδικτυακής παρουσίας. Οι τεχνολογίες αυτές ενίοτε δεν είναι και τόσο προσιτές αλλά ούτε και κατανοητές για τον καθένα. Είναι όμως, στην πράξη, δυνατόν να υπάρξει μία ολοκληρωμένη και σοβαρή διαδικτυακή παρουσία χωρίς σημαντική, ή και καθόλου, οικονομική επιβάρυνση; Από την μία η ανάγκη επανασχεδίασης και εκσυγχρονισμού του digitalliving.gr, από την άλλη οι ανίατες ασθένειες που προαναφέραμε, αποφασίσαμε να κάνουμε εαυτούς αντικείμενο του πειράματος για να ανακαλύψουμε το κατά πόσον είναι δυνατόν να προβληθεί κανείς ιντερνετικά και ικανοποιητικά χωρίς κόστος. Γιατί όμως ο μακροσκελή πρόλογος; Γιατί αρχικά θα αναφερθούμε στην περίπτωση όπου υπάρχει ήδη μία διαδικτυακή παρουσία. Εδώ τα πράγματα είναι σαφώς πιο περίπλοκα και χρειάζεται προσοχή.

Ο παλιός είναι αλλιώς και προβληματικός
 Αμέσως – αμέσως λοιπόν στην περίπτωση όπου υπάρχει κάποιου είδους υπάρχουσα παρουσία αρχίζουν να κάνουν την εμφάνιση τους διάφορα θέματα. Κατά κανόνα εδώ υπάρχει ήδη ένα όνομα και ένας διαδικτυακός τόπος του τύπου goodcompany.gr ή / και www.goodcompany.gr και λογαριασμοί ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του τύπου kostaspapadoloulos@goodcompany.gr. Όλα αυτά φιλοξενούνται στους server κάποιου παροχέα υπηρεσιών Internet επί πληρωμή. Το ζητούμενο είναι η μετάβαση στην δωρεάν λύση να μην διακόψει ή ακυρώσει την ήδη υπάρχουσα εικονική οντότητα. Το σοβαρότατο θέμα που πρέπει οπωσδήποτε να έχετε υπόψη σας είναι ότι, μετά την μεταφορά σε οποιαδήποτε δωρεάν λύση, θα «σπάσουν» οι σύνδεσμοι με το περιεχόμενο που είναι δημοσιευμένο και καταχωρημένο στις μηχανές αναζήτησης και στους φυλλομετρητές των επισκεπτών σας. Πόσο σοβαρό είναι αυτό το πρόβλημα; Με «πόνο καρδίας» το δοκιμάσαμε και η επισκεψιμότητα μέσω Google σχεδόν μηδενίστηκε στις πρώτες 15 ημέρες. Λογικό βέβαια, αφού αντικαταστήσαμε ένα καθιερωμένο site ηλικίας πέντε ετών με συνεχή και σταθερή επισκεψιμότητα, με ένα νέο site που είναι «άγνωστο» για τις μηχανές αναζήτησης. Ναι, έστω και αν το βασικό όνομα του διαδικτυακού τόπου παραμείνει το ίδιο. Προσέξτε λοιπόν αν έχετε ήδη ένα σημαντικό αριθμό καθημερινών επισκεπτών. Δεν συνιστούμε με τίποτα να αλλάξετε το στάτους της ιντερνετικής παρουσίας σας. Συνεχίστε να πληρώνετε τα απαιτούμενα σε έναν πάροχο υπηρεσιών και μην το συζητήσετε περαιτέρω. Εμείς «κλαίμε γοερά» και ενώ έχουμε δεσμευτεί σε μία τουλάχιστον δίμηνη αλλαγή των ονομάτων και των συνδέσμων για να αποκτήσουμε επαρκή δεδομένα, σκεφτόμαστε καθημερινά να γυρίσουμε την διαδικτυακή μας παρουσία πίσω στα καθιερωμένα. Υπάρχει ευτυχία αν παρόλες τις προειδοποιήσεις μας θέλετε να προχωρήσετε; Και ναι και όχι: Αν υποστηρίζεται από την λύση που ακολουθήσετε, θα πρέπει να προβείτε σε δημιουργική μαγειρική των DNS και του νέου ιστότοπου. Αυτό όμως είναι θέμα που χρειάζεται την τεχνογνωσία των ειδικών επαγγελματιών του Internet και φυσικά δεν ακολουθεί το δωρεάν μοτίβο. Όσον αφορά το άλλο σκέλος, αυτό των υπηρεσιών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τα νέα είναι πιο ευχάριστα. Εδώ δε αντιμετωπίζετε μία τόσο καταστροφική αλλαγή της λειτουργίας τους αλλά η διαδικτυακή παρουσία πάει σχεδόν πάντα πακέτο.
Ο νέος είναι ωραίος και ελεύθερος
Πριν συνεχίσετε την ανάγνωση, μία προειδοποίηση: Αν έχετε απαίτηση να μην διαβάζουν τα δεδομένα σας οι εταιρείες που προσφέρουν τις δωρεάν υπηρεσίες διαδικτύου τότε οι δωρεάν λύσεις δεν είναι για εσάς. Τα δεδομένα σας θα διαβαστούν, τυπικά ή άτυπα, για λόγους προβολής διαφημίσεων ή ότι άλλο και δεν έχετε εσείς τον έλεγχο. Το αντίτιμο του δωρεάν...
Είτε το ζητούμενο είναι μία νέα ιντερνετική παρουσία, είτε δεν έχετε αρκετό προηγούμενο περιεχόμενο για να νοιάζεστε, αποφασίσατε να προχωρήσετε σε μία νέα δωρεάν ικανοποιητική παρουσία. Γίνεται; Ναι, γίνεται.
Πρώτα – πρώτα θα αποκτήσετε - αγοράσετε ένα όνομα του τύπου goodcompany.gr από μία από τις πολλές εταιρείες που προσφέρουν υπηρεσίες κατοχύρωσης ονομάτων χώρου. Έχει διαφορά από ποια εταιρεία θα αγοράσετε το όνομα σας; Ναι, γιατί διαφορετικές εταιρείες επιτρέπουν διαφορετική διαχείριση του ονόματος αυτού και με διαφορετικά εργαλεία. Το βασικότερο χαρακτηριστικό που απαιτείται είναι η ανακατεύθυνση του ονόματος goodcompany.gr που αγοράσατε σε έναν ιστότοπο που θα έχει όνομα του τύπου goodcompany.blogspot.gr ή goodcompany.wordpress.com. Χωρίς να επεκταθούμε περισσότερο, θα αναφέρουμε για παράδειγμα ότι η χ εταιρεία μπορεί να σας επιτρέπει να τροποποιείτε τις ανακατευθύνσεις κατά το δοκούν, ενώ η ψ να μην σας το επιτρέπει. Όμως ο εύκολος και απλός τρόπος διαχείρισης των ανακατευθύνσεων είναι βασικό στοιχείο μιας δωρεάν λύσης. Ποια εταιρεία είναι η πιο εύκαμπτη και δόκιμη; Δεν υπάρχει μία και μόνη απάντηση για όλες τις απαιτήσεις. Εξαρτάται από την δική σας περίπτωση, την δωρεάν λύση που θα επιλέξετε και το τι είσαστε διατεθειμένοι να πληρώσετε για την διαχείριση του ονόματος, αλλά και πάλι εδώ ξεφεύγουμε από την λογική του δωρεάν.
Το δεύτερο βήμα μετά την απόκτηση του προσωπικού ή εταιρικού ονόματος χώρου που έχει σε κάθε περίπτωση κόστος είναι η φιλοξενία της διαδικτυακής σας παρουσίας. Υπάρχουν πολλές και διάφορες προτάσεις σε αυτή την περίπτωση που φυσικά διαφέρουν πολύ όσον αφορά τα δωρεάν προσφερόμενα. Θα ξεχωρίσουμε τρεις που είναι πιο δόκιμες για νέους ιστότοπους.
Δωρεάν φιλοξενία από τον πάροχο του ονόματος χώρου
Μία από τις υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρονται μαζί με την αγορά ενός ονόματος χώρου είναι και η δωρεάν φιλοξενία. Τα εργαλεία διαχείρισης του ιστότοπου είναι τα ίδια (κατά κανόνα cPanel) με τις επί πληρωμή προτάσεις για να σας ανοίξει η όρεξη, ή αν θέλετε, να δοκιμάσετε τις υπηρεσίες πριν αγοράσετε. Στην περίπτωση που επιθυμείτε να παραμείνετε στο δωρεάν πρόγραμμα τότε θα πρέπει να έχετε υπόψη σας ότι υπάρχουν περιορισμοί στον διαθέσιμο χώρο αποθήκευσης δεδομένων (συνήθως 100ΜΒ) και στην μηνιαία κίνηση δεδομένων (συνήθως 1GB). Είναι αυτά τα νούμερα ικανοποιητικά, έστω και για αρχή; Θα αναφέρουμε συγκριτικά ότι για τις στατικές ιστοσελίδες του digitalliving.gr τα 100MB αποθήκευσης επαρκούν. Το πρόβλημα είναι η μηνιαία κίνηση μιας και το digitalliving.gr, χωρίς το blog του, ξεπερνάει κατά πολύ την κίνηση του 1GB. Αν λοιπόν τα όρια αυτά δεν σας καλύπτουν τότε σκεφτείτε αυτού του τύπου την δωρεάν φιλοξενία μόνο για την αρχική σελίδα του ιστότοπου σας.
WordPress.com
Ο βασικός παίκτης στα blogs και κατ’ επέκταση στους διαδικτυακούς τόπους είναι δίχως άλλο το WordPress. H Automattic προσφέρει μέσω του wordpress.com δωρεάν φιλοξενία του blog – site σας. Φυσικά σαν δωρεάν δεν προσφέρονται όλες οι δυνατότητες του WordPress σαν υποδομή δημιουργίας διαδικτυακής παρουσίας. Έτσι υπάρχουν σαφείς περιορισμοί που μπορεί να σας ενοχλούν μπορεί και όχι. Θεωρώντας δεδομένα τα πλεονεκτήματα της πιο δημοφιλούς πλατφόρμας blog – site, θα εστιάσουμε στους περιορισμούς του δωρεάν: τα θέματα είναι περιορισμένα σε αριθμό και η αλλαγή της εμφάνισης και η επεκτασιμότητα της λειτουργικότητας, χμ… ποια αλλαγή και ποια επεκτασιμότητα; Επίσης δεν υπάρχει έλεγχος στις διαφημίσεις που εμφανίζονται.
Πιστεύουμε ότι το WordPress για να ξεδιπλώσει τις χάρες του απαιτεί μία λύση επί πληρωμή φιλοξενίας και όχι την δωρεάν προσφορά του wordpress.com που είναι πολύ «περιορισμένο». Στο επίπεδο μιας σοβαρής επαγγελματικής παρουσίας με μηδέν περιορισμούς το WordPress είναι μία από τις κορυφαίες λύσεις. Φυσικά απαιτεί φιλοξενία επί πληρωμή και αγορά επιπρόσθετων θεμάτων – τροποποιήσεων και εφαρμογών με εξαιρετικό τελικό αποτέλεσμα ξεφεύγοντας όμως από την έννοια του δωρεάν.
Google Blogger
Αν συμπεράνατε εξαρχής ότι το Blogger της Google είναι η επιλογή μας για δωρεάν φιλοξενία, δεν πέσατε έξω. Η πλατφόρμα blog της Google είναι η πλέον εύκολη και συνάμα δυνατή λύση για όσους επιθυμούν να ξεκινήσουν γρήγορα ένα δωρεάν blog και να ασχοληθούν με το περιεχόμενο και όχι με την διαχείριση και τις μυριάδες λεπτομέρειες της. Θέλετε παραδείγματα; Ενσωματωμένα στατιστικά Google Analytics και ενσωματωμένη υποστήριξη για διαφημίσεις Google AdWords. Θέλετε κάτι άλλο; Λίγα μόνο και βασικά θέματα εμφάνισης αλλά και δυνατότητα πειράγματος μέσω «απλών» παρεμβάσεων html. Θα πούμε ότι το Blogger της Google κερδίζει στον τομέα της απλότητας. Μπορείτε να ξεκινήσετε άμεσα να γράφετε χωρίς να σκέφτεστε το πως και το γιατί. Όταν αισθανθείτε άνετα με την ιντερνετική σας παρουσία, μπορείτε εύκολα αργότερα να την μεταφέρετε στο WordPress (αλλά όχι και το αντίθετο). Φυσικά, όπως μαρτυράει και το όνομα του, το Blogger είναι κυρίως πλατφόρμα blog και η υποστήριξη για «απλό» διαδικτυακό τόπο περιορίζεται στις 20 σελίδες. Υποστηρίζεται χρήση του ονόματος χώρου που έχετε αγοράσει; Ναι, για να μην φαίνεται στην διεύθυνση το «blogspot». Όμως αν ακολουθήσετε αυτήν την οδό προσοχή αν σκέφτεστε την μελλοντική μετακόμιση κάπου αλλού: Θα σπάσουν οι σύνδεσμοι. Επίσης η φιλοξενία του blog γίνεται στους server της Google οπότε πρέπει να ακολουθήσετε τους κανόνες της. Εμείς δημιουργήσαμε ένα blog για δοκιμές και πειραματισμούς και μετά τις τρεις πρώτες ημέρες μας το απέκλεισε η Google χωρίς να γνωρίζουμε τον λόγο. Οι ενστάσεις έμειναν αναπάντητες και αναγκαστήκαμε να δεχθούμε ότι αυτή είναι η τιμή του δωρεάν. Διαβάστε λοιπόν καλά τους όρους της Google και να έχετε υπόψη σας ότι ναι μεν το περιεχόμενο είναι δικό σας, αλλά η δωρεάν φιλοξενία του στην Google μπορεί να σταματήσει χωρίς την δική σας συγκατάθεση. Το πιο συντηρητικό σενάριο αναφέρει ότι ξεκινάτε με το Blogger (πάντα με αντίγραφα ασφαλείας) και αργότερα κάποια στιγμή μεταφέρεστε σε μία λύση WordPress επί πληρωμή. Αν είστε προσεκτικοί, δεν υπάρχει κάποιος λόγος να μην παραμείνετε για χρόνια στο Blogger και να «ομορφύνετε» τον ιστότοπο σας σιγά – σιγά με μικρές παρεμβάσεις.
E-mail το απλό
Έχετε όνομα χώρου του τύπου goodcompany.gr ή / και www.goodcompany.gr και θέλετε δωρεάν λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του τύπου kostaspapadoloulos@goodcompany.gr; Κανένα πρόβλημα. Εδώ το Gmail της Google θα σας ικανοποιήσει πλήρως. Μέσω ανακατεύθυνσης του παρόχου ονόματος χώρου και μέσω ρυθμίσεων του Gmail θα σας στέλνουν μηνύματα στο kostaspapadoloulos@goodcompany.gr και θα τα λαμβάνετε χωρίς πρόβλημα στον λογαριασμό σας Gmail, της μορφής, για παράδειγμα, kostaspapadoloulosgoodcompanygr@gmail.com ή kostas.papadoloulos.goodcompany.gr@gmail.com (είναι το ίδιο για το Gmail). Εσείς όταν στέλνετε μηνύματα θα φαίνεται ότι στάλθηκαν από το kostaspapadoloulosgoodcompanygr@gmail.com αλλά όταν σας απαντούν θα φαίνεται ότι στέλνουν το μήνυμα πάλι στο kostaspapadoloulos@goodcompany.gr. Έτσι απλά. Γιατί Gmail.com της Google και όχι Outlook.com της Microsoft; το Gmail υποστηρίζει 15 GB δωρεάν χώρου αποθήκευσης αν δεν θέλετε να σβήνετε τα μηνύματα σας ενώ το Outlook.com μόνο 5 GB. Επίσης θα αναφέρουμε ότι υποκειμενικά τα φίλτρα του Gmail είναι πιο δρακόντεια από τα φίλτρα του Outlook.com. Αυτό στην αρχή είναι και κακό γιατί απορρίπτονται περισσότερα μηνύματα από το Gmail σαν spam από ότι στο Outlook.com.Για τον πρώτο καιρό λοιπόν χρήσης του Gmail ελέγχετε τακτικά την ανεπιθύμητη αλληλογραφία.
Αποθήκευση στο σύννεφο
Ο δωρεάν χώρος αποθήκευσης στο σύννεφο είναι συνήθως δεμένος με τον διαθέσιμο χώρο για email ή / και, όπου αυτό υποστηρίζεται, με την αποθήκευση φωτογραφιών και μουσικής. Η πιο απλή και ευκολόχρηστη δωρεάν υπηρεσία είναι το Dropbox αλλά εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι δεν έχει καθόλου καλό όνομα όσον αφορά την προστασία ιδιωτικότητας των δεδομένων σας, αντίθετα με την επαγγελματική εταιρική προσφορά του που θεωρείται άριστη αλλά είναι επί πληρωμή. Στο δωρεάν αρχίζει μάλιστα από τα 2 GB χώρου αποθήκευσης μόνο.
Το OneDrive της Microsoft έχει περάσει τα σαράντα κύματα με μειώσεις του δωρεάν χώρου και αλλαγή της λειτουργικότητας του από τα Windows 7 στα Windows 8 στα Windows 10. Σήμερα προσφέρει 5 GB δωρεάν χώρου αποθήκευσης και ενσωματωμένη λειτουργικότητα στα Windows 10 με όρους.
Το Drive της Google προσφέρει τον περισσότερο χώρο, 15 GB (μαζί με το Gmail) και φυσικά υπερέχει σαν λύση λόγω Android και smartphone και ενσωμάτωσης των φωτογραφιών όπου μέχρι την ανάλυση των 16MP δεν μετράει ο χώρος που καταλαμβάνουν. Φυσικά κανείς δεν σας απαγορεύει να έχετε και να χρησιμοποιείτε παράλληλα πολλαπλές υπηρεσίες αλλά και άλλες όπως το Box που είναι δημοφιλές σε εταιρικά περιβάλλοντα.
Συμπερασματικά θα αναφέρουμε ότι η σοβαρή δωρεάν διαδικτυακή παρουσία είναι δυνατή αλλά εξαρτάται από πολλές παραμέτρους γιατί υπάρχουν πολλές και ποικίλες δωρεάν λύσεις. Έγκειται λοιπόν σε εσάς και στις απαιτήσεις σας το αν οι δωρεάν αυτές λύσεις είναι ικανοποιητικές για την περίπτωση σας. Εμείς σε αυτή μας την αναφορά μπορούμε μόνο να σας δώσουμε μία πρώτη ιδέα του τι είναι δυνατόν και προτιμητέο και τι όχι κάνοντας εαυτούς πειραματόζωα για την επιστήμη του διαδικτύου.