06/06/2017

Γιατί (πρέπει να) προτιμάμε smartphone παραδοσιακών κατασκευαστών;

Ακούμε και διαβάζουμε τον τελευταίο χρόνο συχνά-πυκνά για τα smartphone από την Κίνα που προσφέρουν κορυφαία χαρακτηριστικά με σημαντικά μικρότερο ζητούμενο κόστος. Τι συμβαίνει εδώ; Είναι όντως μία ακόμα επίθεση κυριαρχίας των Κινέζων ή ένα ακόμα προωθητικό κόλπο για να μπουν άγνωστα ονόματα αμφιβόλου ποιότητας στην αγορά;

Σε πρώτη ανάγνωση θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται. Στην αρχή όταν μιλούσαμε για προσωπικούς υπολογιστές αναφερόμασταν σε εταιρείες όπως η IBM, η Compaq και η Hewlett Packard. Έπειτα η τεχνολογία έγινε προσβάσιμη σε ένα πλήθος κατασκευαστών, τα κάστρα και οι μύθοι γκρεμίστηκαν και γέμισε η αγορά με ανώνυμους – επώνυμους κατασκευαστές PC, αλλά και εξαρτημάτων από την Άπω Ανατολή. Εμείς όμως, αντίθετα με ότι συνέβη στην καθαρή πληροφορική, θα ισχυριστούμε ότι η κατάσταση στις τηλεπικοινωνίες είναι διαφορετική. Φυσικά και τα smartphone είναι μία ακόμα μορφή προσωπικής υπολογιστικής μηχανής αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και μία συσκευή φορητής επικοινωνίας που βασίζεται στο δίκτυο κινητής τηλεφωνίας. Θα τονίσουμε δε ότι η επικοινωνία αυτή δεν περιορίζεται στην φωνητική συνομιλία. Σαν τέτοιας μορφής συσκευή ένα smartphone (πρέπει να) διαθέτει τρία σημαντικά χαρακτηριστικά:
1) Ποιότητα επικοινωνίας. Τι να το κάνουμε να υποστηρίζει μία συσκευή πέντε εκατομμύρια GHz επικοινωνία μέσω δικτύου 7G αν οι κεραίες που φοράει είναι τόσο αδύνατες που δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με το δίκτυο της κινητής τηλεφωνίας όταν είμαστε στο δρόμο; Η σχεδίαση μίας αξιοπρεπούς κεραίας ξεφεύγει από τα όρια της καθαρής επιστήμης γιατί απαιτεί τέχνη και ικανή τεχνογνωσία. Δεν φτάνει η εφαρμογή ενός απλού ελάσματος. Χρειάζεται έμπνευση από τον μηχανικό που θα την σχεδιάσει και σωστή ανάγνωση του Smith Chart που προκύπτει. Σε αυτόν τον τομέα βλέπουμε ακόμα και μεγάλα ονόματα (βλέπε Apple, HTC) να έχουν «γλιστρήσει και πέσει» κατά καιρούς.
2) Ποιότητα κατασκευής. Τι να την κάνουμε μία φορητή συσκευή που χρειάζεται να την έχουμε πάντα ακουμπισμένη σε ένα μαξιλάρι δίπλα μας γιατί δεν αντέχει την παραμικρή παρασπονδία στην χρήση πριν καταστραφεί; Η επιλογή υλικών κατασκευής πρέπει να συμβάλλει στην αντοχή στα ατυχήματα και την μακροζωία και όχι μόνο στον εντυπωσιασμό. Έχετε δει συγκεκριμένα Nexus να τσακίζουν στα δύο με το πρώτο ζόρισμα στην τσέπη ή εντυπωσιακές γυάλινες κατασκευές να μην αντέχουν πτώση 10 εκατοστών.
3) Υποστήριξη / προστασία που απαιτεί μία συσκευή η οποία διατηρεί εκ των πραγμάτων πολλά προσωπικά δεδομένα. Τι να την κάνουμε μία συσκευή που «τηλεφωνεί» κάθε λίγες ώρες στον δημιουργό της και του στέλνει την δραστηριότητα μας χωρίς να μας ρωτήσει; Ή μία συσκευή που δεν ενημερώνεται ποτέ για να διορθώσει τα λειτουργικά της λάθη ή τα κενά ασφαλείας; Τα smartphone είναι πολύπλοκες υπολογιστικές και τηλεπικοινωνιακές μηχανές με λειτουργικό σύστημα και εφαρμογές. Σπάνια όμως ένα smartphone πρωτοβγαίνει έτοιμο, ώριμο αλλά και πλήρως ασφαλές από το εργοστάσιο όσον αφορά το λογισμικό του. Το θέμα είναι το πόσο γρήγορα και ικανοποιητικά θα διορθωθούν μετέπειτα οι ελλείψεις, αλλά και τα «στραβά». Αν θυσιαστούν όμως μηχανικοί λογισμικού στον βωμό της οικονομίας ποιος θα αναλάβει την τόσο σημαντική υποστήριξη μετά την πώληση; Και ποιος θα ελέγξει ότι προστατεύονται τα προσωπικά μας δεδομένα; Καταλαβαίνετε τους ενδοιασμούς μας που ταιριάζουν με την παροιμία, το φτηνό το κρέας…
Είναι λοιπόν οι επώνυμοι - ανώνυμοι και οι λοιποί Κινέζοι κατασκευαστές άξιοι να κατασκευάσουν αλλά και μετέπειτα να υποστηρίξουν ικανοποιητικά συσκευές smartphone; Η μέχρι στιγμής εμπειρία δείχνει ότι δυστυχώς όχι, και μάλιστα απέχουν πολύ από το να φτιάξουν συσκευές που έστω να ανταποκρίνονται μέτρια στην αναμενόμενη χρήση. Πριν όμως κάποιος καλώς εννοούμενος κριτής εγείρει διαφωνίες θα αναφέρουμε τις διάφορες ομαδικές αγωγές, την σκληρή κριτική από αγοραστές που αντιμετωπίζουν προβλήματα που σχετίζονται με την υλοποίηση της συσκευής αλλά και τις ανακαλύψεις των απανταχού ειδικών ασφαλείας δεδομένων. Ποιες όμως είναι οι «παραδοσιακές» εταιρείες, αυτές που προσπαθούν να προστατέψουν τον πελάτη τους και συνάμα να προσφέρουν ένα τίμιο προϊόν και μία σωστή και ικανοποιητική εμπειρία χρήσης;
Λίγη ιστορία
Η πρώτη εποχή της κινητής τηλεφωνίας στην δεκαετία του 90 χαρακτηρίστηκε από την κυριαρχία τριών εταιρειών: Motorola, Nokia και Ericsson. Η Motorola, εφευρέτης των ασύρματων επικοινωνιών και η πρώτη εταιρεία που ταξίδεψε εκτός ορίων της γης, ξεχώρισε με την εξαιρετική ποιότητα κατασκευής των συσκευών της, την καινοτομία και την ποιότητα εκπομπής και λήψης σε εποχές όπου αυτό ήταν πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό, λόγω ελλιπούς ανάπτυξης πυκνού δικτύου κεραιών κινητής τηλεφωνίας. Η Nokia ξεχώρισε από την ποιότητα κατασκευής, τα προηγμένα χαρακτηριστικά, την μοντέρνα σχεδίαση των συσκευών και το εύκολο περιβάλλον χρήσης. Η Ericsson, ξεχώρισε από την στρατηγική προώθησης, τα ζωντανά χρώματα και τους τεχνολογικούς πειραματισμούς. Υποσημείωση, η Samsung αυτήν την πρώτη εποχή της απλής κινητής τηλεφωνίας απλά προσπαθούσε αλλά τα αποτελέσματα ήταν υποδεέστερα της προσπάθειας. Όποιος όμως ανταγωνιστής υποτίμησε την επιμονή και την υπομονή της το πλήρωσε μετέπειτα πολύ ακριβά.
Εικαστικό Motorola 2011 - 5η Δημοτικού
Η δεύτερη εποχή των έξυπνων φορητών συσκευών επικοινωνίας άρχισε με «δειλά» δημιουργήματα από τις Blackberry, HTC, Palm, Nokia αλλά και άλλες εταιρείες αλλά σίγουρα χαρακτηρίζεται από την έλευση του iPhone της Apple το 2007. Η Apple είχε όραμα και σημαντική τεχνογνωσία φορητών συσκευών μουσικής, εμπειρίας χρήστη και διαφορετικής σχεδίασης, αλλά δεν είχε τεχνογνωσία στην κατασκευή του έξυπνου τηλεφώνου. Έστησε λοιπόν ένα γραφείο στην είσοδο της Motorola και μάζεψε όσους περισσότερους μηχανικούς ήταν δυνατόν. Το αποτέλεσμα αυτής της ενέργειας είναι το iPhone. Ταυτόχρονα η Samsung απέκτησε σημαντική πείρα και τεχνογνωσία από την πολύχρονη ενασχόληση της με την κινητή τηλεφωνία και άρχισε να κυκλοφορεί γαλαξιακά διαμαντάκια με σημείο αιχμής την οθόνη. Σήμερα είναι η κορυφαία σε πωλήσεις εταιρεία smartphone. 
Εικαστικό Motorola 2011 - 5η Δημοτικού
Η Ericsson αγοράστηκε, συνενώθηκε και μετά απορροφήθηκε από την Sony, που με αυτόν τον τρόπο ένωσε την τεχνογνωσία μίας φορητής συσκευής πολυμέσων, μην ξεχνάτε ότι η Sony είναι η εφευρέτης του Walkman, με μία έξυπνη συσκευή τηλεπικοινωνιών. Η HTC όντας σημαντικός κατασκευαστής για τρίτα ονόματα άρχισε να προωθεί και το δικό της όνομα αλλά δυστυχώς με την πάροδο του χρόνου φάνηκε να υστερεί στο θέμα της εμφάνισης. Μετά από ένα αρχικό διάστημα το αγοραστικό κοινό βαρέθηκε / συνήθισε από τα ίδια και τα ίδια και της γύρισε την πλάτη. Σήμερα παρόλη την μεταστροφή της και το άριστο λογισμικό της έχει συρρικνωθεί σημαντικά αλλά κυκλοφορεί ακόμα άριστα smartphone.

Εικαστικό Motorola 2011 - 5η Δημοτικού
Η Nokia έπεσε θύμα της επιτυχίας της. Ήταν η μόνη (μη Αμερικάνικη) εταιρεία που είχε την τεχνογνωσία να προσφέρει μία εναλλακτική πρόταση στις πλατφόρμες της Apple (iOS) και της Google (Android) γιατί δεν διέθετε μόνο άριστες συσκευές αλλά και διαφορετικό λειτουργικό σύστημα. Φυσικά αυτό δεν ήταν δυνατόν να «περάσει» από τους τσάρους της τεχνολογίας μιας και υπήρχε φόβος να ξεφύγει ο πλήρης έλεγχος. Έπεσε λοιπόν ο κλήρος στην Microsoft να την αποδυναμώσει, να την αγοράσει και να την αποσύρει από τον παγκόσμιο ανταγωνισμό, σκορπίζοντας ταυτόχρονα τα κομμάτια της στα τέσσερα σημεία του ανέμου. Τελευταία υπάρχει μία προσπάθεια αναβίωσης του ονόματος αλλά θα πάρει καιρό να δούμε σημαντικά αποτελέσματα και, βεβαίως – βεβαίως, το λειτουργικό σύστημα των συσκευών είναι πλέον Android και οι συσκευές φτιάχνονται σε εργοστάσια τρίτων.

Η Motorola
Σε αυτό το σημείο θα κάνουμε ιδιαίτερη μνεία στην Motorola η οποία λίγο απέχει από το να χαρακτηριστεί πολύπαθη. Η Motorola διαθέτει μία σημαντικότατη γκάμα πατεντών και απίστευτη τεχνογνωσία στην κατασκευή συσκευών ασύρματης επικοινωνίας. Μετά την πρώτη «αφαίμαξη» προσωπικού που της έκανε η Apple, η Google έκρινε ότι η Motorola διατηρούσε ένα σημαντικό οπλοστάσιο για το πόλεμο των πατεντών που μαινόταν στην συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Έτσι η Google την αγόρασε πάραυτα και με συνοπτικές διαδικασίες, ισχυροποιώντας την θέση της στον πόλεμο αυτό. Μετά όμως αποφάσισε να ενσωματώσει την τεχνογνωσία της Motorola στην ίδια την Google και να πουλήσει τα υπόλοιπα. Με μία πολύ έξυπνη κίνηση η Lenovo αγόρασε την Motorola και την σημαντική τεχνογνωσία της στην σχεδίαση και κατασκευή smartphone ελπίζοντας να επαναλάβει την επιτυχία που είχε στο παρελθόν με την αγορά της τεχνογνωσίας των φορητών υπολογιστών ThinkPad αλλά και των server αρχιτεκτονικής x86 από την IBM.
Εικαστικό Motorola 2011 - 5η Δημοτικού
Στην αρχή όμως δεν υπολόγισε σωστά και υπέθεσε ότι θα μπορούσε να ενσωματώσει την Motorola σαν σήμα Moto στο δικό της τμήμα smartphone, ένα τμήμα που σημειωτέον δεν πήγαινε και πολύ «σφαίρα». Είχε υποτιμήσει την δύναμη του ονόματος Motorola. Έτσι, μετά από τα αρχικά μέτρια αποτελέσματα της ενσωμάτωσης, άλλαξε άρδην πορεία, έβαλε στο πλάι τα ονόματα Lenovo και Zuk και επανέφερε το όνομα της Motorola σαν «Motorola a Lenovo Company». Βλέποντας το DNA της παραδοσιακής Motorola στην νέα Motorola όσον αφορά την καινοτομία και την ποιότητα επικοινωνίας και κατασκευής, ελπίζουμε ότι η Lenovo θα επαναφέρει και όλο το προσωπικό υποστήριξης της Motorola για να γίνουν άλλη μία φορά οι συσκευές της σημείο αναφοράς στις αναβαθμίσεις και τις ενημερώσεις.

…και μετά;
Και μετά το χάος. Μήπως είμαστε υπέρ του δέοντος αυστηροί με κατασκευαστές που, αν μη τι άλλο, διαθέτουν «μερικά εκατομμύρια κομμάτια» smartphone στην αγορά; Είναι πιθανόν, αλλά βλέπετε τα στοιχεία συνάδουν προς το αντίθετο και μόνο ο χρόνος θα δείξει.
Εταιρείες σαν τις Huawei, LG, OPPO, TCL, Vivo, Xiaomi, ZTE προσπαθούν αλλά σπάνια φτάνουν στην πηγή να πιούν νερό. Η Huawei προσπαθεί με κάμερες Leica, αλλά με μέτρια ποιότητα κατασκευής και εμπειρίας χρήσης, η LG με τεχνολογικές πρωτιές (διπήρυνους επεξεργαστές, οθόνες εξαιρετικής φωτεινότητας, εναλλακτά εξαρτήματα) που όμως καταλήγουν σε ελλιπείς υλοποιήσεις, η Xiaomi «αγοράζοντας» στην αρχή έναν γκουρού του Android και ούτω καθεξής. Πιστολιές στον αέρα. Και στα smartphone ισχύει καθαρά το «ότι πληρώσεις παίρνεις». Θα σας προτρέψουμε να μην ακούτε αυτούς που σας χαϊδεύουν τα αυτιά με πλαστές δηλώσεις του τύπου «αφού πληρώνονται ένα πιάτο ρύζι τα παράγουν φθηνά». Το χαμηλό κόστος από κάπου αλλού κόβει για να παραμείνει χαμηλό. Εν κατακλείδι, αν σας ενδιαφέρει ένα smartphone και όχι απλά μία μικρού μεγέθους υπολογιστική συσκευή «για το σπίτι» κοιτάξτε πρώτα τις δημιουργίες των (αλφαβητικά) HTC, Motorola, Samsung και Sony και μετά όλα τα άλλα.
Εικαστικό Motorola 2011 - 5η Δημοτικού