01/01/2015

Πληροφορική του ενός και των χιλιάδων: ίδια γεύση

Πρόσφατα παρακολούθησα μία παρουσίαση σχετικά με τις λύσεις αποθήκευσης και δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας της HP, λύσεις που προορίζονται για μεγάλες επιχειρήσεις και τεράστιους όγκους δεδομένων. Εξαιρετικές προτάσεις με ρακάτα μηχανήματα - πακέτα με ειδικό hardware και λογισμικό, δεκάδες δίσκους, ταινίες και άλλα ωραία και ενδιαφέροντα. Η κεντρική ιδέα που μου έμεινε από όλα αυτά είναι ότι τελικά τα προβλήματα που έρχεται να λύσει η πληροφορική τεχνολογία είναι τα ίδια είτε πρόκειται για έναν χρήστη PC, είτε για μία εταιρία των 5 ατόμων είτε για μία επιχείρηση των χιλιάδων. Η μόνη διαφορά έχει να κάνει με την κλίμακα των λύσεων.
Πάρτε για παράδειγμα την ασφαλή αποθήκευση δεδομένων. Το ζητούμενο γνωστό και απόλυτο: Δεν πρέπει να χαθούν δεδομένα ότι και να συμβεί. Μετά προδιαγράφονται οι δευτερεύουσες απαιτήσεις όπως «από πόσο ακραίες καταστάσεις πρέπει να προστατευτούν τα στοιχεία;» και το «πόσος χρόνος διακοπής εργασιών είναι αποδεκτός;». Άλλες απαιτήσεις έχει ένας που θέλει να ακούσει μουσική και άλλες ένα νοσοκομείο ή μία τράπεζα. Κάπως έτσι καταλήγουμε στις προτεινόμενες λύσεις: Ο ένας χρήστης PC μπορεί να ικανοποιηθεί με ένα σκληρό δίσκο ή δίσκους Blu-ray και συχνή διαδικασία δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας. Η οικογένεια και η μικρή επιχείρηση μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα server ή ένα NAS με μία συστοιχία δίσκων για την αποθήκευση του Ψηφιακού Ζην και των εταιρικών δεδομένων. Η μεγάλη επιχείρηση θα χρησιμοποιήσει και ντουλαπίτσες με συστοιχίες δίσκων, ρομποτικούς μηχανισμούς ταινιών ή ότι άλλο της εξασφαλίσει τα ζητούμενα και την συνέχιση των εργασιών της.
Τα ίδια ισχύουν και για άλλους τομείς θεμάτων που έρχεται να δώσει λύσεις η πληροφορική τεχνολογία:
  • Η επεκτασιμότητα (βλέπε επεξεργαστική ισχύς) για να ικανοποιηθούν ανάγκες που διαφέρουν ανάλογα με τις ανάγκες, την εποχή ή την ζήτηση.
  • Η ευχρηστία και η ευκολία εκμάθησης των εργαλείων που προσφέρονται.
  • Το κόστος αγοράς, εγκατάστασης, εκμάθησης, χρήσης, συντήρησης, υποστήριξης και αντικατάστασης του εξοπλισμού και του λογισμικού.
Σε καμία περίπτωση μην βγάλετε το συμπέρασμα «από τα συμφραζόμενα» ότι η λύση των πάντων είναι το σύννεφο. Η αίσθηση είναι ότι ενώ η χρήση ιδιωτικών συννεφοκαταστάσεων αναπτύσσεται, η αντίσταση στην χρήση του λεγόμενου public cloud παραμένει σταθερή. Όμως κανένα πρόβλημα. Δεν υπάρχουν αδιέξοδα στην πληροφορική μιας και το σύννεφο μπορεί να αποτελέσει μέρος της λύσης (ή του προβλήματος).
Σε όλα τα παραπάνω θέματα υπάρχουν προτάσεις και λύσεις ανάλογα με τις απαιτήσεις του καθένα. Η βασική διαφορά είναι ότι ο χρήστης του PC θα ρωτήσει τον ξάδελφο, τον φίλο, τον πωλητή και θα αποφασίσει είτε σοφά είτε όχι. Η «οικογένεια» και η μικρή επιχείρηση, αν είναι ώριμη και έχει ξεπεράσει το σύνδρομο του λογιστή, θα αναζητήσει υπηρεσίες πληροφορικής επαγγελματικού επιπέδου σε έναν εξωτερικό συνεργάτη οποίος πιθανότατα θα αναλάβει και τις εργασίες υποστήριξης. Η μεγάλη επιχείρηση έχει την πολυτέλεια της δικιάς της ομάδας πληροφορικής η οποία αναλαμβάνει σε συνεργασία με τις εταιρείες – προμηθευτές όλες τις απαιτούμενες εργασίες.
Σε όλες τις περιπτώσεις, είτε μεγάλες, είτε μικρές, η απλοποίηση και η μείωση της πληροφορικής σε καταναλωτικό επίπεδο είναι ένας μύθος που υποψιάζομαι ότι ξεκίνησε από τις αλυσίδες καταστημάτων λιανικής ηλεκτρικών συσκευών. Μπορεί η αγορά ενός φορητού των 200€ ή μίας ταμπλέτας των 50€ να μην είναι πυρηνική φυσική αλλά η γνώση, η υλοποίηση και η συντήρηση ενός σύγχρονου πληροφορικού περιβάλλοντος και των νέων δυνατοτήτων που προσφέρει δεν είναι απλή υπόθεση.